Jag har samlat på mig lite goda råd och tips för den som vill lacka om eller bättra sin scooter. Med tiden tänkte jag komplettera med lite bilder från Lambrettarenoveringen, men tills vidare får man hålla tillgodo med några blandade texter.
När man lackar nytt kan man med fördel använda vattenbaserad lack, det är också den lack proffsen använder (enligt utsago iallafall). Vid bättring av gammal lack är det enklare att få liten skillnad i nyans och lyster med en lösningsmedelsbaserad lack. Dock är lösningsmedelsbaserade lacker allt svårare att få tag på, vilket i princip är bra för alla utom de som behöver bättra ett entusiastfordon (och möjligen för den ovane lackeraren eftersom lösningsmedelsbaserad lack fortfarande är något lättare att hantera).
Ett bra trick när man ska bättra ett fordon med riktigt gammal orginallack är att beställa enligt orginalreceptet men att be att få lite "matterare" iblandat i lacken. Misstänker man att lacken också blekts, kan även receptet behöva korrigeras. Ta med en lämplig bit av vespan (motorkåpa, motorlucka, skärm eller dylikt) och visa upp, så borde du kunna få bättringsfärg med OK likhet. Om vespan i övrigt är orginal, men du bara måste bättra på ett ställe, kan bättringsfärg vara enda sättet att hålla rost borta eller täcka en reparationssvets utan att man för den skull måste lacka om hela vespan (vilket på något sätt förstör känslan, åtminstone enligt vissa)
När man väl identifierat rätt färgkod, gäller det att hitta en butik eller en lackerare som kan blanda efter PPG-färgkoderna. Jag har fått färg tillblandad av butiker i MECA-kedjan, men allt fler av deras butiker har slutat blanda färg sedan arbetsskyddsreglerna ändrats på senare år. Åsikterna verkar också gå isär gällande i vilken mån lösningsmedelsbaserade lacker får säljas, men den mest trovärdiga versionen är att de helt enkelt inte får användas i proffesionell verksamhet alls och det därför inte lönar sig att lagerföra dem. Några butiker säljer dock lösningsmedelsbaserad lack för hobbybruk fortfarande, men eftersom den marknaden bör vara ganska liten, ska man inte vara alltför säker på att de kommer fortsätta med det.
Enligt uppgift behöver inte butikerna (eller lackeraren) använda just färg av märket PPG för att de ska kunna blanda till rätt kulör. Dock slumpar det sig så att de ställen jag handlat på just säljer det märket, men andra konkurrerande lacktillverkare borde också kunna fungera. Det viktiga är att de kan blanda efter färgkoderna, inte vad det är för tillverkare. Dock är det förstås lämpligt att hålla sig till färg från samma tillverkare under ett lackeringsjobb.
Jag känner till följande butiker som i skrivande stund (november 2008) kan blanda färger efter ovan angivna färgkoder och sälja till privatpersoner:
Känner du till någon mer butik som kan blanda sprayburkar eller lack på lösvikt enligt Piaggios färgkoder? Maila mig gärna på , så lägger jag till butiken här.
Om man klarlackar med sprayburk och vill undvika rinn i färgen, har jag följande tips, som jag hittat lite här och var på nätet och följt någorlunda:
Lackar man annan lack än Hagmans klarlack, är torktiderna mellan lagren helt annorlunda. När jag lackat vanlig metallicklack på sprayburk, väntar jag en halvtimma mellan lagren. Prova gärna på någon skräpdetalj innan du ger dig på den riktiga delen. Det krävs lite känsla för att få lagom tjocka lager utan rinn med olika spraylacker.
En intressant lackprodukt för den som inte har kompressor och färgspruta är SprayMAX tvåkomponents klarlack och grundfärg på sprayburk. Den fungerar så att en mindre innesluten behållare med härdare öppnas med ett handgrepp när man tänker använda burken, varefter man har 8 timmar på sig att lacka klart. Jag har inte själv provat produkten, men det låter onekligen intressant! SprayMAX finns att köpa på Mekonomen och en burk klarlack kostar modiga 200 kronor, men får man ett lösningsmedelståligt ytskikt, kan det kanske vara värt den extra kostnaden. SprayMAX kan även fås efter färgnummer från t ex Umeå bilfärg (som inom parentes sagt har massor av bra produkter för hobbylackeraren).
Signaturen "Bluesman" på forumet, som även jobbat som lackerare en gång i tiden, gav en snabblektion i hur man förbehandlar innan lack utan att behöva totalblästra maskinen. Metoden är lämplig om objektet inte är totalt nedgånget med alltför mycket gravrost. Jag har (med tillstånd av författaren) kopierat inlägget med den trevliga och användbara instruktionen här:
|
Det påpekades också senare i tråden att extra vikt bör läggas vid bakre hjulhus/motorrum på en smallframe eftersom den delen ofta är extra utsatt för rostangrepp. Finns möjlighet kan detta område ibland må bra av en total blästring även om resten av maskinen är i hyfsat skick.
En metod för att få rent väldigt rostiga detaljer som jag har provat med framgång är elektrolytisk rostborttagning. Jag har skrivit en notis om det här.
Under förarbetet kan man också råka på regelrätta bucklor. Med relativt enkla medel kan man rikta dem så att det sedan inte behövs alltför mycket spackel. Verktyg för plåtriktning finns billigt på varuhus som Biltema och Jula. En kille från Nya Zeeland har gjort en instruktiv video som finns tillgänglig på YouTube.
Det finns också ett svenskt forum för hobby-och proffslackerare, där kan man få bra råd från yrkesmän och duktiga amatörer.
Jag kan också (framförallt för Stockholmaren) rekommendera att titta in på AutoRefinish i Nacka (hmmm, länken verkar inte längre fungera, nu finns bara denna sida). De för DeBeers färger och jag vet inte om de kan blanda efter Piaggios koder, men de har framförallt mycket tillbehör, som blandburkar, lacksilar, lackhyvlar, färgsprutor etc. Ägaren är extremt hjälpsam och trevlig och mina erfarenheter av produkterna är mycket goda.