I Mars 2008 uppenbarade sig min PX på vägarna i ny "retrostajlad" skepnad. Sedan hösten hade jag bytt ut tutkåpan mot en lite mer gammaldags modell, byggd på en glasfiberdel från RetroVesp i England.
Att få till tutkåpan tog en hel del timmar av anpassning, spackling, konstruktion av fastsättningsanordning, modifiering av tutan och lack, lack, lack i långa banor. Jag tycker dock slutresultatet blev mycket tillfredsställande och glasfiberkåpan jag fick från England var stabil, även om den krävde en hel del jobb för att få bra.
En ny pakethållare monterades liksom några "crashbars". Pakethållaren fick jag efter tips billigt från EM-scooters och crashbars inhandlades på EHR Motor. Reservhjulet på pakethållaren är dock en tillfällig lösning, det är ett tiotums V50-hjul jag satt dit medan jag jobbar på den väska som ska utöka packningsutrymmet.
Bakänden fick dessutom en ny lykta, som egentligen skall sitta på en Sprint. Den är faktiskt i plast och inhandlades billigt från SIP scootershop. Lite nya hål fick borras och den har en tendens att bli skev när man drar åt skruvarna, så jag tror jag ska skaffa en ersättare i aluminium. En stänklapp monterades och PX'ens "kofångare" i plast ersattes med en tunn aluminiumbit lackad i samma färg som resten av Vespan. Stänklapp och aluminiumbit fästes med rostfria kupolmuttrar, vilket blev ganska snyggt tillsammans med det övriga kromet baktill. Däremot ska jag nog byta ut stänklappen mot en lite större, den ser faktiskt lite fjuttig ut. SIP försåg mig för övrigt med både emblemet och tutkromet till tutkåpan också.
Framtill har backspeglarna flyttats ner till fästen under styret (även de från SIP) och hålen i lyktkåpan har täckts igen med täckbrickor från MECA. Täckbrickorna lackades även de med färg som MECA i Södertälje kunde blanda till. Backspeglarna är orginalspeglarna som jag gängade (M10x1.5) för att passa i de nya hållarna. Framstänkan hade redan tidigare fått en kam från en Sprint, som jag skickade efter ända från ScootRS, varifrån jag även fått väskkroken under limpans framdel. ScootRS är ruskigt billiga på rostfria detaljer och har delar man inte kan få tag i så lätt på annat sätt.
Dessa små förändringar sammantaget gav maskinen en rejäl ansiktslyftning tycker jag. Kanske blev den lite estetiskt baktung, men jag tycker inte det gör så mycket. Möjligen blir det något mer framtill vad det lider, men jag vill inte vräka på för mycket där, det förtar nog effekten av den ovanliga tutkåpan.
|