Den här FAQ-delen är till för dig som vet vad du har för Vespa, nämligen en smallframe, eller som står i begrepp att köpa en. De frågor jag besvarar är sådana som dyker upp gång på gång i forumet och som ofta har enkla raka svar. En del av svaren kan du även hitta i tabellerna under rubriken "snabbfakta".
Med smallframe menas Primavera (även kallad Popolino från och med -66) och V50, samt i viss mån PK-modellerna.
Det första man måste komma underfund med är att Popolino är ett svenskt namn, som i scooterkretsar används på den svenska specialvarianten av en largeframe 125'a med extremt lättad kaross. Specialbyggd för Sverige på grund av våra regler för vikt på "lätta motorcyklar". En "äkta" Popolino är tillverkad före -66. Därefter återanvändes namnet på en smallframe-modell som senare fick namnet Primavera. De flesta i scooterkretsar kallar alla smallframe-125'or för Primavera och det är också delar till den modellen man ska söka efter på t ex SIP scootershop. Årsmodell -66 och -67 (och - viss mån -68) hette bara "Vespa 125" i Italien och hade ramnummer som började på VMA1T (motornummer på VMA1M). -68/-69 introducerades Primavera, med ramnummer VMA2T och motornummer VMA2M och något starkare motor. En Popolino -67 i registreringsbeviset motsvarar alltså en "Vespa 125 VMA1" eller i många fall en Primavera när man jagar delar.
Du ska ha single grade SAE30. Det kallas "gräsklipparolja" på OKQ8 och Biltema. Det är inte möjligt att ersätta den med bil-motorolja 10-40W eller andra multigrade motoroljor. Däremot finns det multigrade växellådsoljor för MC/moped som går att använda. EM scooters i Göteborg säljer exempelvis en modern växellådsolja som fungerar i gamla scootrar. Gräsklipparoljan fungerar dock utmärkt för den otrimmade orginalmaskinen.
Det ska vara ungefär 2.5 deciliter olja i motorn/växellådan. Tömmer ur den gamla oljan gör man genom oljepluggen under motorn. När du sedan ska skruva tillbaka pluggen, dra inte för hårt - då får du gängpaj i motorblocket. Dra med bara fingrarna så hårt du kan med ren skruv, rena gängor och ny packning, sedan efterdrar du max ett kvarts varv med verktyg. För att få rätt mängd, fyll på olja genom det bakre oljepåfyllningshålet tills det rinner över. Står Vespan på stödet på plant underlag har du då rätt mängd. Se bilden för att lokalisera oljepluggarna. Det står original "OLIO" på dem.
NGK B6HS, B7HS om maskinen är trimmad utöver italienskt original.
Du ska ha 2% oljeiblandning av en riktig tvåtaktsolja gjord för MC/moped. Gärna syntetisk tvåtaktsolja, även om det inte är nödvändigt. Ha aldrig marina tvåtaktsoljor (utombordarolja) i din Vespa. Det ryktas också att det finns tvåtaktsoljor som är speciellt gjorda för motorer med separatsmörjning (ej självblandande?). Sådana ska du förstås inte använda. Ha aldrig mindre än 2% olja i din smallframes bensin - oavsett oljans kvalitet.
Du kan gott köra på blyfri 95. Blyersättningsmedel behövs inte, det är en tvåtaktare och det finns inga ventiler som kan behöva bly i bensinen. Endast 98/99 oktanig bensin är helt utan etanol nuförtiden. Det sägs att det kan bli vissa avlagringar i förgasaren av etanoltillsatsen och att man därför måste rengöra förgasaren oftare om man kör 95 oktan. Jag kör därför nu 98 oktan på prov, vilket jag hållit på med i typ fem år... Jo, det verkar faktiskt bli längre mellan förgasarrengöringarna, men det kan vara inbillning. De flesta fortsätter med 95 oktan trots etanoltillskottet.
Till smallframe kan man i princip hitta alla delar nytillverkade. Se min sida med länkar till butiker för närmare information.
Först och främst, i original är detta inga raketer direkt. En Vespa 125 VMA1 toppar straxt över 80. En svensk original V50 toppar precis 30, ibland mindre. De går att trimma, men jag hänvisar till scooterklubbens forum om du vill ha information om trim.
Vespor som stått länge kan gå illa på olika sätt, oftast är de svårstartade eller går för magert, men ibland vill de dö på tomgång, men verkar i övrigt gå bra. Ofta vill de rusa och är slöa. Ofta är det bränslesystemet eller luftläckage, men ibland är tändsystemet inblandat, speciellt om den är svårstartad.
Vanliga orsaker till att en Vespa som stått länge går dåligt är:
Gammal dålig bensin - byt till ny bensin om den stått längre än några månader.
Felinställd förgasare - kan ge ojämn tomgång eller att Vespan vill dö vid rödlysen. Man kan inte skruva så mycket på smallframens förgasare, men ibland är det så enkelt som att ställa upp tomgången lite eller att justera luftskruven. Luftskruven ska vara mellan 1.5 och 2.5 varv utskruvad. Skruva helt in, justera utåt medan du skruvar upp tomgången vid behov, tills tomgångsvarvet inte sjunker mer när du skruvar på luftskruven. Skruva sedan in luftskruven ett kvarts varv.
Skitig förgasare - rengör förgasaren, byt packningar och eventuellt även flottör och flottörnål. Förgasaren tätar mot insuget med en filtring som sitter inuti en hylsa. Filtringen är svår att se, en sprängskiss är bra att titta på (Scooterhelp...). Dränk in filtringen med SAE30 vid montering, den tätar inte om den inte är oljig och du får för mycket luft i insuget om det är otätt där. På www.smallframes.com finns instruktioner för isärtagning och återmontering av förgasaren. Använd gärna riktig tryckluft för att blåsa rent munstycken etc. Om ingen kompressor finns att uppbringa, kan man köpa luftspray på burk på Clas Ohlson, det ger dock inte alls samma tryck. Om munstyckena ser mycket oxiderade ut, passa på att byta mot nya i samma storlek, de är verkligen inte dyra!
Läckage i topp eller cylinderfot - ibland beroende på att någon försökt sätta dit en topplockspackning, någon sådan ska inte finnas, ibland av andra skäl. Ett trick är att spruta lite startgas runt cylindern och se om motorvarvet går ner, i så fall drar den tjuvluft någonstans. Läcker den vid toppen märker du det dock inte på detta sätt, då märker du snarare att det sipprar bensin ut under topplocket.
Gammalt ruttet tändstift - byt.
Luftfilter saknas på förgasaren - sätt dit ett.
Dålig gnista - kontrollera brytaravstånd och byt eventuellt brytare och kondensator.
Sist men inte minst - tjuvluft vid ramlagrets packboxar. Den ena packboxen sitter bakom svänghjulet. Om du lyfter av svänghjulet (se Scooterhelp...) och det verkar läcka bensin från vevaxeln är antagligen yttre packboxen dålig. Om växellådsoljan luktar av bensin när du tömmer ut den är det antagligen den inre packboxen (på kopplingssidan) som gått.
Det innebär i endera fallet att det är dags för motorklyvning och åtminstone lättare renovering. Nya packboxar, ramlager, kolvringar/kolv och honing alternativt borrning av cylindern. Ofta passar man på att byta andra lager också. Lämpligt är att söka på scooterklubbens forum, titta på Smallframes.com's tekniska sidor och lusläsa Scooterhelps sidor om smallframe-motorn innan du börjar beställa saker. Vill du köpa lager och packboxar hos en vanlig kullagerleverantör kan du få hjälp av Soulscooters lagertabell. När du fortfarande har frågor, ställ de kvarvarande frågorna i scooterklubbens forum. Hjälpsamma och glada scooterister står gärna till tjänst om du först tagit reda på den information som finns tillgänglig. Glöm inte att använda forumets sökfunktion, den är verkligen användbar och du får genom den tillgång till svar från personer som kanske inte är på forumet för att besvara just din fråga just denna vecka!
Det beror förstås på... Får du en moppe för en tusenlapp som går att köra, är det ju inte mycket at kontrollera mer än att den inte är stulen (Svenska scooterklubben har en sida med "Stulna fordon" man kan betrakta, finns en länk i vänsterkanten på hemsidan). Är maskinen i delar bör man försöka kontrollera att alla delar är med, vilket kan vara ganska krångligt. Är det en inregistrerad Primavera kan man kontakta bilregistret för trivial information, som ägare, eventellt körförbud etc.
En maskin som inte går att starta och köra är "grisen i säcken". Oavsett vad ägaren intygar kan den vara i behov av hur mycket renovering som helst, du vet inte ens om det finns några elkablar i ramen, du vet inte om det finns alla delar i och till motorn för att få den att gå. En närmare undersökning är svår att göra på plats, man vissa saker kan man förstås kolla.
Det vanligaste läget är dock att maskinen sitter ihop, har ett pris mellan fem- och femton tusen och att den går att starta. I det läget kan man få provköra och också göra en uppskattning av vad man kommer att få lägga ner för att få den i det skick man vill.
För alla maskiner, kontrollera följande:
Maskiner som inte går att starta är som sagt vanskliga att köpa, kontrollera om möjligt följande:
Slutligen, om maskinen går att köra, har du möjlighet att kontrollera följande:
Trots av mycket jag beskriver handlar om motorns status, kan man förstås ändå välja att köpa en maskin som uppenbart inte går bra. Är man händig och kan tänka sig att meka lite, så borde man prioritera lack etc framför motorns status. En motor som drar tjuvluft kostar mycket mindre att åtgärda än en dålig lack, om man nu klarar mekandet själv.
En kombi, även ofta en halvkombi räcker för att forsla en smallframe. Ta med dig en spilloljedunk och några gamla däck (utan fälg) och filtar. Töm Vespan på bensin genom att öppna sadeln, ta bort den lilla verktygslådan och lossa bensinslangen från förgasaren. Lägg spilloljedunken under spillhålet i botten på förgasarutrymmet och vrid på bensinkranen. Bensinen rinner ner i förgasarutrymmet under sadeln och vidare ut genom spillhålet. Spilloljedunken samlar upp. Alternativt välter du över Vespan och tappar ut så mycket bensin som möjligt genom tanklocket, bra att vara två här och även bra med en spilloljedunk. Tredje alternativet är att skruva bort bensintanken och tömma den under mer ordnade förhållanden. Spilloljedunken är kanon oavsett variant.
Lägg nu Vespan på kicksidan, så riskerar du ingen växellådsolja i bakbromsen. För att inte få all vikt på kicken pallar du upp med däcken och lägger filtar emellan för att inte skada lacken (på Vespan alltså, inte på bilen...).
Smallframens mått står i mina "snabbfakta".
Om du har dragkrok och föredrar släp, se till att ha många och bra spännremmar. Om du inte vill köra tomt släp till säljaren, kan du använda envägshyrning av släp (t ex genom Thule rental), som är hyggligt billigt. Vill du hyra skåpbil för längre färd är Rent a Wreck ett prisvärt alternativ med små pickuper som duger till Vespatransport. Envägs skåpbil har jag inte hittat någonstans, iallafall inte till rimligt pris.
Ytterligare ett alternativ är att få med Vespan med någon flyttransport eller dylikt från orten där den är till dig. Ring runt till lokala åkerier och flyttfirmor så kan du få ett bra pris med lite tur.